eindelijk weer een reisverslag - Reisverslag uit Dundee, Zuid-Afrika van JULIAN Hamberg - WaarBenJij.nu eindelijk weer een reisverslag - Reisverslag uit Dundee, Zuid-Afrika van JULIAN Hamberg - WaarBenJij.nu

eindelijk weer een reisverslag

Door: julian hamberg

Blijf op de hoogte en volg JULIAN

12 December 2017 | Zuid-Afrika, Dundee

Hallo allemaal!

Alweer een hele tijd geleden dat ik wat op m'n blog heb gezet dus hier weer een update.

De afgelopen tijd heb ik veel meegemaakt en ben ik enorm gegroeid in mn persoonlijkheid maar ook in mn geloofsleven. 26 November heb ik mij laten dopen samen met 14 anderen! Dit was een grote stap voor mij om te doen en na lang nagedacht te hebben en ervoor gebeden te hebben heb ik het uiteindelijk gedaan en tot nu toe heb ik er nog totaal geen spijt van haha.

Begin november hebben we een kamp gehad voor jongens van 9 tot 11 jaar oud. Voor mij was het een weekend waarin ik de jongens beter heb leren kennen wat ook handig is voor de voetbaltrainingen. Ik geef de meeste jongens die hier waren voetbaltrainingen tijdens de outreaches op maandag en dinsdag. Het was een druk weekend waarin we spelletjes hebben gedaan, hebben gezongen en verhalen hebben gehoord. De jongens vonden het geweldig en het was mooi om ze zo blij te zien tijdens dit weekend.

11 novemeber ben ik samen met Janik, Angelika, Sophie en Eva (andere shorttermers) naar een waterval gegaan. Het was heerlijk om even weg te zijn van de missie en even te genieten. Daarna zijn we nog naar Newcastle gegaan naar een hele grote winkelcentrum waar we nog even rondgestruind hebben.

Aan het eind van november hadden we ook een vrijdag waar alle voetbaljongens waren uitgenodigd. Het doel was teambuilding om zo een sterkere band onderling te krijgen dus we hebben allerlei teambuilding gedaan en daarna hebben we nog wat gezongen. Sommige van de jongens hebben zelfs hun hart aan de Here gegeven. De dag erna heb ik op Zaterdag ook meegespeeld in het voetbalteam en we hebben gewonnen met 5-0! ons team is super goed en ze hebben ook al enorm veel bekers binnengehaald.

25 november ben ik samen met mijn huisgenoot Bonginkosi meegeweest naar de lebola onderhandelingen. Bonginkosi is verloofd met Nothando en hier in Zuid-Afrika moet de man dan koeien geven aan de vader van de dochter, omdat nu niet iedereen koeien meer heeft betalen ze een bepaald bedrag wat ze onderhandelen. Het was echt een super vette ervaring!

Afgelopen Donderdag is er ook een vrouw overleden aan kanker.... ze heette mama Grace en was al voor een paar jaar betrokken bij Melusi. Ze ging vaak mee met outreaches en hielp bijna altijd mee met kampen en andere activiteiten. Komende Zaterdag hebben we hier ook een begravenis van.

Afgelopen vrijdag zijn we met de tieners van de teenage biblestudy een berg opgelopen hier dichtbij Dundee. Eenmaal op de top was het uitzicht prachtig! We deden dit omdat het de laatste keer was voor de vakantie. In de vakantie hebben we geen outreaches omdat het dan te gevaarlijk is om te gaan. Alle mensen die vrij zijn van hun werk drinken zich dronken en in deze tijd van het jaar worden er dan ook veel moorden gepleegd. De tieners die in de townships wonen zeggen dat de sfeer ook direct veranderd tijdens de vakantie.

Afgelopen zaterdag zijn we samen met de residents en wat mensen van het team naar een dam geweest om te vissen. Sommige residents zitten hier al voor maanden dus ze genoten er enorm van om even weg te zijn van de missie.

Tijdens de werkuren door de weeks hier heb ik veel verschillende klusjes gedaan en leer ik enorm veel van de mensen hier. Ik probeer steeds meer van dag tot dag te leven en te genieten van het moment want voor je het weet ben ik weer terug in Nederland. Dit is nog welleens moeilijk voor mij, ik denk veel aan wat ik allemaal zal moeten doen in Nederland en omdat ik zo aan het veranderen ben zal het ook wel een zware tijd worden, maar gelukkig heb ik nu wel iemand die hier samen met mij doorheengaat.

De afgelopen week heeft het hier ook enorm veel geregend wat super is voor alle mensen hier. Ik ben zelfs nog bijna geraakt door de bliksem, vast omdat ik zo lang ben haha. Onze dam hier in Melusi is nu ook bijna helemaal vol!

Ik heb momenteel een tekort aan geld en zo als het er nu uit ziet redt ik het niet om tot 3 Mei rondt te komen. Als jullie mij hier mee willen helpen zou dat enorm fijn zijn. contact kan je opnemen met m'n ouders als jullie iets willen sponsoren.

de groeten vanuit Zuid Afrika

  • 13 December 2017 - 18:52

    Anja:

    Eindelijk, daar istie dan....wat een mooi verslag Julian! Alweer bijna 3 maanden van huis. Wij krijgen er ook steeds meer zin in om alles te zien op Melussi.
    Liefs mama

  • 30 December 2017 - 15:12

    Daniëlle:

    Wauw, super gaaf om je ervaringen te lezen en te zien wat het met je persoonlijk en je geloof doet! Gaaf dat je uit je comfort zone durfde te stappen en daar heen bent gegaan. Geniet! Liefs uit Iowa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

JULIAN

Actief sinds 18 Sept. 2017
Verslag gelezen: 1442
Totaal aantal bezoekers 5686

Voorgaande reizen:

18 September 2017 - 03 Mei 2018

8 maanden naar zuid-afrika

Landen bezocht: