Heenreis en eerste week in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Dundee, Zuid-Afrika van JULIAN Hamberg - WaarBenJij.nu Heenreis en eerste week in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Dundee, Zuid-Afrika van JULIAN Hamberg - WaarBenJij.nu

Heenreis en eerste week in Zuid-Afrika

Blijf op de hoogte en volg JULIAN

26 September 2017 | Zuid-Afrika, Dundee

hallo allemaal!

eindelijk dan mijn eerste reisverslag.
maandag 18 september ben ik om 6 uur vertrokken vanaf Schiphol. ik ben vanaf Schiphol naar Parijs gevlogen waar ik 2 uurtjes moest wachten in daarna het volgende vliegtuig kon nemen naar johannesburg. Ik was nog nooit in een dubbeldekker vliegtuig geweest dus dat was een super leuke ervaring! aan het eind van de rit naar johannesburg was er veel turbulentie dus ik was kotsmisselijk en ik voelde me super ziek maar gelukkig was dat tegelijk met de turbulentie ook weer weg. toen ik aankwam in johannesburg stond daniel al op mij te wachten met zijn hele gezin en peter. we zijn direct vertrokken vanaf het vliegveld richting Melusi. de rit ernaartoe was super mooi! ik zat naast Levi, dat is de zoon van daniel en Levi brabbelde bijna de hele autorit door wat heel gezellig was. toen we aankwamen op Melusi werd ik bij mijn huisje afgezet en was ik even alleen. ik heb alles uitgepakt en daarna kwamen er verschillende mensen langs om kennis te maken wat ik erg leuk vondt. al vroeg in de avond ben ik gaan slapen want ik was super moe.

de volgende ochtend hadden we een kennismaking met het team. er was nog een echtpaar Janik en angelika dat ook net was aangekomen in Melusi. na de kennismaking kregen we een soort uitleg over alles en ook wat geschiedenis van Melusi zelf. smiddags ben ik samen met janik, angelika en Nienke naar het winkelcentrum gegaan en daar heb ik wat inkopen gedaan, toen we terugkwamen ben ik bijna gelijk een rondje gaan hardlopen wat super fijn was om te doen. savonds ben ik voor het eerst naar de connect group geweest wat een soort groeigroep is. het was erg gezellig en er was een goede sfeer.

we moesten al om 6 uur in de kapel zijn waar we hebben gebeden, daarna hebben we nog avondmaal gehouden. hierna heb ik gegeten en heb ik nog wat uitleg gekregen en daarna ben ik met janik en thomas naar de bouwmarkt gegaan en hebben we wat dingen gekocht. toen we terug kwamen ben ik het dak opgegaan om het te repareren, er zaten wat rotte balken in die moesten worden vervangen. aan het eind van de middag ben ik voor het eerst op outreach geweest. eerst ben ik samen met daniel en een vertaler naar een vrouw gegaan die het erg zwaar had met het opvoeden van haar kinderen. gelukkig werdt de jongste van de kinderen die bij haar leefde gesponsord waardoor hij naar school kan en kans heeft op een toekomst. nadat we daar weer zijn vertrokken, zijn we naar een plek verderop gegaan waar we hebben gevoetbald met de kinderen en daarna is er nog een bijbelverhaal verteld.

om 5 uur ben ik samen met mijn huisgenoot bonginkosi gaan hardlopen. daarna had ik kitchen duty en moest ik ontbijt maken voor de residents. dat zijn mannen die hier wonen en werken voor eten en een slaapplek. om 8 uur hadden we een teamvergadering en daarna ben ik weer bezig geweest op het dak. rond 3 uur zijn we naar teenclub gegaan maar dat ging niet door omdat het gebouw bezet was dus hebben we een ijsje gehaald voor 40 cent per stuk.

op zaterdag hebben ze hier altijd voetbalwedstrijden van Melusi United. ik ben meegegaan met het voetbalteam maar toen we daar kwamen bleek het dat een aantal teams niet op waren komen dagen omdat het te koud was (15 graden). we zijn toen maar weer terug gereden naar Melusi en toen we hier weer waren heeft het hele voetbalteam hun hoofd kaal geschoren. daarna hebben we super veel vlees gegeten, dit is een traditie van de zulu's die ze doen voor de verloving. mijn huisgenoot bonginkosi ging zondag zijn aanstaande vrouw ten huwelijk vragen en dit is heel belangrijk in hun cultuur.

vandaag was het zondag en was het de dag van de verloving. ik heb samen met wat anderen een zulu dans gedaan. het was super leuk om te doen ookal kan ik totaal niet dansen haha. het was een super mooie dienst en het was echt super mooi om zoiets mee te maken. smiddags ben ik gaan voetballen met de residents en wat mensen van ons team en savonds was ik uitgenodigd bij daniel en elske en hebben we samen met alle dutchies gegeten en een film gekeken. het was wel even lekker om nederlands te praten. het engels gaat me nog niet echt goed af namelijk wat soms best frustrerend is, ik hoop dat het over een tijdje een stuk beter gaat.

deze maandag hadden we een vrij dagje omdat het een feestdag was dus ben ik samen met janik, angelika, sophie en eva op safari geweest. dit was echt super gaaf! niet alleen de dieren maar ook het uitzicht waren prachtig! die avond heb ik gegeten bij janik en angelika wat ook weer heel gezellig was.

dit was mijn eerste weekje op Melusi. het was een vermoeiende week met veel nieuwe ervaringen. ik heb het super naar mijn zin en ik ben blij dat ik hier naartoe gekomen ben.


  • 26 September 2017 - 21:26

    Wendeline:

    Wat mooi om zo al je belevenissen te lezen! Toppie .

  • 26 September 2017 - 21:26

    Theo En Daniëlle:

    Hey Julian, erg gaaf om te lezen over jouw eerste ervaringen daar!
    Geniet ervan, ennuh... Wat dat Engels betreft: dat komt wel, we praten uit ervaring

  • 26 September 2017 - 21:36

    Anja:

    Ben super trots op je :)
    Mama

  • 26 September 2017 - 21:42

    Ria De Wolff:

    Leuke verhalen Julian, en wat mooi dat je het zo naar je zin hebt!
    We gaan je reisverhalen volgen !




  • 26 September 2017 - 21:48

    Henk H:

    Geweldig om te lezen. Geniet ervan!

  • 27 September 2017 - 09:38

    Joke H.:

    Mooi hoe je alle details doorgeeft.
    We hebben genoten van je verslag.

  • 27 September 2017 - 13:45

    Jeanette:

    Bedankt voor je uitgebreide verslag van de eerste week. Veel succes en zegen met en bij alles wat je onderneemt. En je Engels zal per week vooruit gaan!

  • 28 September 2017 - 21:37

    Paula:

    Tjonge Julian wat heb je al veel ondernomen. Super mooi hoe je ons daar deelgenoot van maakt!! Heb het goed daar!!

  • 06 Oktober 2017 - 11:55

    Dinanda:

    Hè Julian, ik krijg een goed beeld van hoe jouw dagen daar er uit zien wanneer ik je verslag lees. Wat een andere wereld hè? Fijn dat je blij bent om daar te zijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

JULIAN

Actief sinds 18 Sept. 2017
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 5691

Voorgaande reizen:

18 September 2017 - 03 Mei 2018

8 maanden naar zuid-afrika

Landen bezocht: